Prezentare

COLEGIUL REFORMAT BACZKAMADARASI KIS GERGELY– Odorheiu Secuiesc

 

Scurt istoric

1670. Un an răzvrătit și dezastruos. În primăvara acelui an, răscoala anti-habsburgică izbucnește în Sárospatak, sub conducerea lui Francisc Rákóczi I, iar în toamnă, începe procesul de infidelitate împotriva principalii inculpați ai conspirației Wesselényi. O lună mai târziu, moare tatăl pedagogiei moderne, Comenius.

Cu toate acestea, pentru noi anul 1670 este semnificativ dintr-un alt motiv. Contele Bethlen János, reprezentant al nobilimii transilvănene, absolvent al Universității din Frankfurt, cancelarul Transilvaniei și comisarul șef la Scaunul Odorhei, a donat o mie de galbeni pentru a promova școala trivială din Odorheiu Secuiesc la rangul unui colegiu. Și prin urmare, școala și-a început călătoria istorică.

Între 1670 şi 1900 colegiul a avut 43 de administratori dintre care 15 membri erau ai familiei Bethlen, fondatorii ai colegiului, iar al 43-lea a fost Ugron János vicecomitet al judeţului Odorhei. Cei cincisprezece membrii Bethlen au fost mecenaţi darnici. Doi dintre ei trebuie menţionaţi: contele Bethlen Dávid care în 1716 a dăruit colegiului un sigiliu pe care erau gravate cuvintele “Per spinas ad rosas” în jurul unei tife de trandafir, iar împrejur era încolăcit un şarpe cu o carte în gură împreuna cu inscripţia “sigillum gymnazii ref. Bethleniano-Udvarhelyensis”. Celălalt reprezentant de bază este contele Bethlen János senior care în 1848 a fost un conducător marcant al secuimii.

În secolul al XVlll-lea colegiul făcea parte dintre cele mai prestigioase şcoli întrucât sunt aduşi profesori renumiţi. Dintre aceştia se remarcă prin credinţă, spirit organizatoric şi o puternica personalitate Baczkamadarasi Kis Gergely. El este considerat al doilea fondator al școlii noastre. Reconstuieşte clădirea şcolii care va avea 45 de încăperi. De numele său se leagă şi construirea bisericii reformate. Pe acoperişul bisericii se afla înscris cu ţiglă colorată: “K.G.1781”, drept cinstire a amintirii sale. În ultimul sfert al secolului al XIX-lea numărul elevilor a sporit şi astfel spaţiul colegiului s-a dovedit iarăşi neîncăpător. Au început din nou acţiunile de colectare a donațiilor. Locuitorii Odorheiului au participat cu însufleţire la strângerea de fonduri pentru construirea noii aripi a colegiului.

S-a hotărât însă înălţarea vechii clădiri cu încă un etaj. Între 1886 şi 1887 a avut loc transformarea atât a exteriorului cât şi a interiorului ei. Astfel au dispărut camerele de la mansardă şi turnuleţul clopotului, ferestrele au fost mărite. Astfel școala capătă forma pe care o arată și astăzi.

Un demn urmaş al lui Kis Gergely este Gönczi Lajos, cel care a realizat un nou lăcaş al şcolii. După terminarea clădirii, biserica reformată a adus din Viena material didactic modern care poate fi admirat şi apreciat ca modern si în zilele noastre. Procesul instructiv, educativ a fost perturbat de la Primul Război Mondial. După Tratatul de Pace de la Trianon şcoala începe să funcţioneze după planul de învăţământ al şcolilor româneşti. În 1927 începe un nou capitol în istoria şcolii. Adunarea generală a eparhiei reformate a hotărât la Cluj să suspende gimnaziul de băieţi al colegiului şi să mute de la Aiud şcoala normală de fete ce se înfiinţase acolo în 1917. Până în 1948 aceasta îşi păstrează caracterul confesional reformat. Începând din 1948 va funcţiona ca şcoală normală de stat rezistând cu greu furtunii care o ameninţa cu denaţionalizarea prin scăderea numărului de elevi al claselor maghiare. Schimbarea din 1989 a dat posibilitatea şcolilor să iasă din acea stare impersonală şi să-şi ia numele unei personalităţi renumite.

Liceul Reformat reînființat în anul 1994 şi devenit independent financiar în 2001 la festivitatea de decernare a numelui organizat în anul 2002 a luat numele “Baczkamadarasi Kis Gergely” pentru a onora marea personalitate a Colegiului Reformat de odinioară.

 

Personalități marcante ale școlii

Szigethi Gyula Mihály (1759-1837) – scriitor de istorie locală

Baczkamadarasi Kis Gergely (1737-1787) – constructor de școli și biserici

Szakács Mózes (1828-1894) editor de ziar (Udvarhelyi Híradó), scriitor pedagogic

Gönczi Lajos (1852-1929) – scriitor de științe naturale și istoria literaturii

Haáz F. Rezső (1883-1958) – etnograf, artist

Haáz Sándor (1912-2007) – coregraf, etnograf

Orbán Balázs (1829-1890) – scriitor, colecționar etnografic, fotograf, „cel mai mare secui”

Benedek Elek (1859-1929) – scriitor, jurnalist, editor

Szegrődi János (1874-1923) – muzicolog, scriitor, colecționar de cântece populareFülöp Áron (1861-1920) – poet secui

Ravasz László (1882-1975) – scriitor biserciesc

Rajk László (1909-1949) – politician

Palló Imre (1891-1978) – cântăreț de operă

Csanádi György (1895-1952) – poet, jurnalist, scriitorul versurilor imnului secuiesc

Dávid Gyula (1928-) istoric literar, jurnalist, editor

Dr. Dávid László (1932-2007) – preot, istoric de artă

Kányádi Sándor (1929-2018) – poet, traducător de literatură beletristică

Specificul școlii

 Noi toți, cei care lucrăm la Refi din Odorhei credem că, prin relațiile personale, elevii se simt mai bine, în mai mare siguranță între zidurile școlii și au un atașament mai puternic față de instituție. Suntem mândri de atmosfera familială care plutește între pereții școli și care poate fi experimentată sau trăită dar nu poate fi descrisă. Scopul nostru este de a educa elevii în spiritul creștin, scopul nostru este de a dezvolta personalități armonioase, scopul nostru este de a educa elevi care sunt atașați de școală, oraș, patrie, biserică și care au capacitatea de a învăța în mod independent. Alfa și omega existenței noastre instituționale este spiritualitatea creștină.

Biserica Reformată din centrul orașului este aproape de noi nu doar din punct de vedere fizic ci și din punct de vedere spiritual. Aici avem slujbe religioase în fiecare luni, aici începem școala în septembrie și aici închidem anul școlar în iunie. De asemenea, regândim sărbătorile bisericești în stilul nostru propriu: în perioada de Advent, de exemplu, avem o săptămână dedicată iubirii aproapelui, organizăm târgul de Crăciun, iar în cadrul carnavalului profesorii petrec împreună cu părinții. Rezultatul acestor evenimente este că ne raportăm unii la alții ca membri ai unei familii numeroase.

Situația actuală a instituției noastre în cifre        

Grădiniță: 4 grupe / Clase primare: 10 clase / Clase gimnaziale: 8 clase / Clase liceale: 8 clase. În liceu, distribuția claselor în funcție de profilul lor este următoarea:Teologie – Engleză intensivă/ Științe sociale – Engleză intensivă și Științe ale naturii – Matematică-informatică.

În prezent, în școala noastră studiază 803 copii-elevi, iar comunitatea cadrelor didactice este alcătuită din 53 de membri. Această comunitate este ajutată de un personal de sprijin alcătuit din 11 membri. Personalul din grădiniță este format din 7 educatoare și un personal de sprijin entuziast, alcătuit din 5 persoane. Administrația are 8 persoane (secretare, contabil, laborant, administrator, administrator de sistem, pedagogi)

Rezultate la învățătură

Mediile de admitere ale școlii noastre în anul școlar 2019/2020 sunt următoarele:

Bacalaureat: media de trecere a perioadei de examen de vară a fost de 82.14%, ceea ce înseamnă locul trei în rândul școlilor cu cel mai mare succes din oraș. Media notelor de trecere înainte de contestație a fost de 7.7, cea mai mare medie fiind 8.91. Acest rezultat a fost înfrumusețat în perioada examenului de toamnă când 7 din cei 11 elevi înscriși au reușit să obțină nota de trecere, aducând media de bacalaureat a școlii la 92.98%.

Evaluarea Națională: Media celor 3 subiecte de examen din perioada de examem 2019-2020 a fost de 7.35. Numărul de elevi înscriși era: 57. Cu acest rezultat, am obținut locul patru în oraș.

Resurse financiare

Pe lângă caracterul său bisericesc, clădirile școlii noastre sunt proprietatea Eparhiei Reformate din Ardeal. Ca urmare, școala are oportunități suplimentare de dezvoltare, de asemenea, primește subvenții bisericești și de stat.

Statul maghiar a patronat instituția cu peste 100 de milioane de forinți în ultima perioadă, iar Eparhia Reformată din Ardeal a adus, de asemenea, o contribuție semnificativă la restaurarea clădirii și la extinderea echipamentelor. În același timp, nu trebuie să uităm susținătorii noștri americani entuziaști, persoane cu legături transilvănene.

Avem o școală relativ bine echipată, în perioada 2007-2020 am reușit să renovăm clădirile din exterior în totalitate, bucătăria, cantina, laboratoarele, sala de sport, băile căminului. Toate acestea au fost realizate cu sprijinul atribuit pentru propuneri selecționate. Planurile noastre includ (sprijinul financiar este deja oferit) construirea unui nou bloc școlar care va include o sală de gimnastică și 13 săli de clasă.

 

Păreri despre Colegiul Reformat  Baczkamadarasi Kis Gergely

„Îl comemorez cu grație pe fondatorul școlii noastre, contele Bethlen János, care acum 350 de ani a scris următoarele rânduri despre zestrea fiicei sale decedate:

Eu Bethlen János având in faţa ochilor deşertăciunea bunurilor pământești pe care Dumnezeu le-a dat în custodie am lăsat prin testament 1000 de galbeni şcolii drept credincioşilor din Odorhei”.

O manifestare miraculoasă a credinței în Dumnezeu. Trebuie să avem în vedere aceste gânduri, să creștem tineri responsabili pentru familie, biserică, țară și popor. Pentru ca acest lucru să se întâmple, cer binecuvântarea lui Dumnezeu pe munca comună a profesorilor și studenților.”

       Tőkés Zsolt, directorul școlii

„Acum 18 ani, când am trecut pragul Colegiului Reformat din Cluj-Napoca, nu m-aș fi gândit că în calitate de instituție, colegiul va avea un astfel de impact asupra vieții mele. În ultimii șase ani am simțit aceeași experiență în intreriorul Colegiului Reformat “Baczkamadarasi Kis Gergely” din Odorheiu Secuiesc.

Școala are “suflet”. Poate că nu există o școală perfectă pe lume, dar există una în care omul merge cu plăcere fie că e profesor, fie că e elev. Există o școală unde a fi profesor nu este o profesie ci este mai degrabă creație și provocare.  Este o provocare adevărată să păstrăm în viață moștenirea intelectuală și religioasă maghiară din Transilvania la școală. Efortul de a încadra identitatea națională în valorile morale ale studenților, atât în credință, cât și în cultură, astfel încât cei care într-o zi vor pleca de aici să poată lua cu ei acest bagaj cultural, este o adevărată „artă”. Poate că nu există școala perfectă, dar e plăcut când intrăm într-o școală în care formarea comunității este importantă, unde școala este într-adevăr o lume comună a profesorilor și elevilor, unde nu există doar transfer de cunoștințe ci și sensibilizare.

Întărit în binecuvântarea lui Dumnezeu, sper că Colegiul Reformat „Baczkamadarasi Kis Gergely” va rămâne școala care oferă „puțin mai mult”. ”

           Szász Lóránt-Levente, profesor

 

 Amintire

„Mi-aș dori să fiu tânără din nou, trăind în mijlocul evenimentelor petrecute în anii ’90! Au fost ani înflăcărați și nemaipomeniți din viața școlii, plini de schimbări și speranțe. Evenimentul în cadrul căruia școala Eparhiei Reformate din Ardeal a fost redată proprietarului său de drept, a fost o adevărată sărbătoare.

Fiind profesoară a comunității școlare reînființate, am luat parte la planificări, idei și muncă entuziastă. Anii reînființării au fost dinamici și plini de evenimente. Educația reformată și viața școlară au fost construite din mici piese de mozaic. Multe mulțumiri pentru încrederea elevilor noștri și a părinților lor în educația religioasă din anii reînființării. Au fost stabilite primele clase; o comunitate modestă, amabilă, apropiată de profesori și studenți.

În pădurile foioase ale toamnei a fost bine să-mi aduc aminte, să evoc spiritul special al școlii, mă bucur că am fost profesoară la Refi… și de fiecare dată când trec pe lângă școală, simt că „am lăsat o bucată din viața mea aici”. A meritat. ”

          Sándor Judit, profesor pensionar

„A deveni părinte este un lucru minunat, o provocare și în același timp o mare responsabilitate. Trebuie să iei o mulțime de decizii până când copilul tău își începe propria cale care i-a fost atribuită, apoi îți pui la îndoială toate aceste decizii: oare am luat decizia corectă? Una dintre cele mai importante decizii pentru mine a fost să aleg o școală în care copiii mei pot învăța și se pot pregăti pentru viață.

Știm foarte bine că pe lângă familie școala joacă un rol important în viața unui copil.  A fost important pentru mine să-i îndrept spre o școală în care nu numai că dobândesc cunoștințe aprofundate, ci sunt educați în spiritul valorilor creștine, unde învățătorii, profesorii și diriginții lor acordă atât de multă importanță spiritualității cât și cunoștințelor lexicale. În sfârșit am ales Colegiul Reformat „Baczkamadarasi Kis Gergely” și nu am regretat, cred că am luat decizia corectă.

În școală, credința, cunoașterea și cultivarea tradițiilor, atenția reciprocă joacă un rol la fel de important. Aici copiii mei primesc acel plus pe care am dorit să le ofer. Sunt parte a unei comunități care are o atmosferă familală. Programele organizate în școală, sărbătorile petrecute, relația cu clasele înfrățite îi aduc din ce în ce mai aproape de colegii lor și prin urmare sunt învățați și educați ca să fie preocupați nu numai de propriul progres ci să aibă grijă și de alții, să-și ajute colegii și să meargă împreună pe această cale comună cu Dumnezeu. ”

       Dénes Andrea, părinte

„Școala înseamnă ceva diferit pentru părinți, profesori sau elevi dar chiar și pentru femeia de serviciu. Școala Refi ocupă un loc special în viața, mentalitatea și spiritualitatea fiecărui elev. Pentru unii este o pacoste, pentru alții aduce vitalitatea efervescentă.

Sună clopoțelul, clădirea este inundată de mulțimea de elevi, găsind înăuntru surprize, secrete, labirinturi, întrebări fără răspuns, răspunsuri neașteptate, o grămadă de glume și farse, momente plictisitoare-palpitante, străini și prieteni. Cu alte cuvinte, o mare harababură, nu-i așa?

Spiritul unic al școlii este evidențiat de lumea colorată a internatului, vocile corului și orchestrei, de agilitatea consiliului elevilor, de perseverența echipei de baschet, de activitățile cercetașilor, de relațiile umane excepționale și aș mai putea continua enumerația.

Sună clopoțelul în curtea interioară, ne luăm rămas bun. În cei patru, opt sau chiar 12 ani parcă nu am înțeles nimic din această harababură, doar ne-am simțit bine în ea. Când va sosi clipa în care trebuie să intrăm în lumea adulților, ne vom agăța de aceste experiențe, și astfel vom avea curajul să înfruntăm orice obstacol.”

Iszlai Virág Júlia, XII. B

Dacă ai văzut vreodată clădirea Colegiului Reformat din Odorheiu Secuiesc, cu siguranță ai constatat că  aceasta este grandioasă, situată în centrul orașului, în jurul căreia totul este plin de viață de dimineață până după-amiază. Iar dacă ai învățat sau ai predat vreodată aici, probabil știi deja de ce este diferită această școală față de celelalte școli.

Comunitatea colegiului este unită de ceva care nu este evident, nu este vizibil dar poate fi simțit. Pauzele au întotdeauna o atmosferă solemnă. Elevii din clasele primare își salută cu entuziasm profesorii și colegii. Elevii mai mari se adună în grupuri pe hol și se simt în largul lor. În timpul orelor liniștea este des întreruptă de cântecul entuziast al unei clase sau de strigătele vesele ale sportivilor.

Pentru mine „Refi” înseamnă excursii senzaționale, slujbe religioase aprofundate și ore excepționale.

Această școală este lumea noastră, aici ne simțim acasă, această școală este locul unde se desfășoară viața noastră specială, și de care îmi voi aminti mereu cu plăcere.

Lukács Lilla, XII.B

redactat, tradus de Vitályos – Bartalis Réka